
Forsythia bloeit op meerjarig hout,
wat betekent dat de bloemen groeien
op takken van het vorige jaar.
Daarom is snoeien belangrijk en
moet dit altijd gebeuren na de bloei,
wanneer
de eerste bladeren verschijnen
(meestal eind april tot begin mei, afhankelijk van het weer).
Bij het snoeien verwijder je best
*oude, grote takken
*dode of zieke (aangetaste) takken
Laat daarbij altijd een klein stompje staan,
zodat de plant opnieuw kan uitlopen en
het volgende jaar weer kan bloeien . Bron internet
Stekken van Forsythia:
*Zomerstek (juni–juli):
Neem jonge, bebladerde scheuten van 10–15 cm.
Steek ze in goede grond.
Na enkele weken vormen ze wortels en
groeien uit tot nieuwe planten.
*Winterstek:
Stekken zonder bladeren
worden in de winter bewaard en
in het voorjaar in de grond gestoken,
vaak op zwarte plastiek om
onkruidgroei te vermijden.
Groet Plantster
Hai Plantster 🌹
De Forsythia die bij ons staat bloeit ook al volop.
Heb er in de loop der jaren al heel wat stekjes van genomen, veel hebben het er niet gehaald,
maar dat is ook niet erg omdat degene die wel aangeslagen zijn,
mijn tuintje nou verwennen met hun gele bloemenpracht.
Hoi hoi 🐞
LikeLike